De eerste week

28 oktober 2014 - Granada, Nicaragua

Dit wordt alweer mijn tweede blog, de tijd vliegt hier enorm dus ik moet het goed op tijd allemaal maar bijhouden! Muy rapido dus, alhoewel alles gaat hier in een tempo tranquilo, dat hebben we ondertussen wel gemerkt.. Mensen lopen langzaam en een uur op je eten wachten kan je maar zo gebeuren.. Moet ook wel want het is hier rete heet.. Excuses voor m'n taalgebruik..

Zoals ik al eerder vertelde leven we onder een dak van golfplaten dus we worden altijd op tijd gewekt door de lieve sol.. Deze week begon onze Spaanse les! Wat een week, we begonnen maandag toen onze "moeder" ons naar school bracht, bienvenido chica's (welkom dames) " dit zijn jullie docenten, succes! Nou, daar gaan we dan, een op een aan een klein tafeltje, het voelde een beetje als een soort examen ofzo. Nou mijn docent heet Lesbia en is echt een mega leuk mens, lacht om alles (daar hou ik wel van), dertig jaar en dol op onze Europese lifestyle zoals ze dat noemt(ze is nl 30 jaar en nu pas een baby, normaal is om ong op je 15e te beginnen en te eindigen met 6 kids) maargoed, ons lesprogramma deze week;

maandag , van 8 tot 12 les met een half uurtje groepsdynamica, dan een middagactiviteit van 15.30 tot 17.00 kookles. Het was een leuke dag, het Spaans ging me beter af dan verwacht en tussen de middag zijn we even verkoeling gaan zoeken bij t zwembad.. Het zware middageten is wel nog ff wennen, zeker als k kip met rijst naar binnen moet werken.. En toen gingen we naar kookles, een typisch nicaruaans gerecht.. Laten we hopen dat we het thuis nooit krijgen.. Het  was een prakje van tortilla's en groenten en SAP en water, geen aanraden voor thuis laten we het daarop houden.. Gadverdamme

Dinsdag; vandaag weer van 8 tot 12 les, meteen wat huiswerk gehad gister dus eerst ​even nagekeken,  de les was al een stuk pittiger, veel werkwoorden dus m'n hoofd werd volgestampt met werkwoorden, buiten de grammatica hebben we een les visual gehad; kijken en praten, we gingen met de groep naar de markt; heel indrukwekkend.. Mega veel mensen in een kleine ruimte (niet mijn favo al die vieze zweet mensen langs me heen) en koelelementen zijn niet nodig denken de nicaragueense, vlees en vis ligt lekker alvast voor te verwarmen.. We hoopten ten harte voor onze magen dat onze gastmoeder haar inkopen niet daar doet.. Wel leuk waren bijvoorbeeld de enorme avocado's en nog veel meer groente die je nooit zou tegenkomen in de Albert Heijn. De middagactiviteit was het fort van Granada, vroeger een martelplek/gevangenis voor mensen die het niet eens waren met de dictator. Het was duidelijk eerder een feest voor de muggen dan voor ons.. Kleine donkere ruimtes met enge spinnen, vleermuizen en daarnaast een gruwelijke geschiedenis.. Na de activiteit waren we zo klef en vies van de warmte dat we nog snel het zwembad in zijn gedoken!

Woensdag begonnen we weer met Spaans, dit was voor mij toch wel even een rotdag.. Je wilt zo graag dingen zeggen maar door je vocabulaire word je nog zo tegengehouden, het was de langste ochtend en we waren blij met de heerlijke zon en de fijne coronas bij t zwembad, inmiddels waren we de "andere Nederlanders" is nog nl best een groep al een paar keer tegengekomen! En die avond waren we uitgenodigd op een feest gemixt met nederlanders en nicaraguensen.. We vonden dat daar wel een luxe etentje bij hoorde en zo gingen we (ja luister goed) sushi eten, een van de dingen waarvan k bang was dat k het drie maanden zou moeten missen. Hier is duur nog steeds niet duur maargoed, zelfs hier ga je toch vergelijken merken we.. We weten inmiddels wat een normale prijs is.. Voor ong 18 euro pp hebben we heerlijke sushi gehad, en wonder boven wonder was niemand de vlg dag ziek dus die tent kunnen we onthouden.. Verder met het feest, hier weten ze dondersgoed wat billenschudden is (die hebben ze ook bijna allemaal flink maar wat wil je anders als je alles wat eetbaar is frituurt), de muziek kan k aanraden aan Frans bouwer en jantje shit, en nu we langzaam wat Spaans kennen, is het nog leuker om ernaar te luisteren.. Vele toña's (Nicaraguaans bier) en bruine rum (Nicaraguaans) met cola en limoen later gingen we maar snel naar huis om nog lichtelijk fit te zijn voor de les, moe waren we iig

Donderdag; blablablabla weer Spaanse les, na de les even pauze, werkelijk bloedheet vandaag dus we werden tijdens de lunch weer in de frituurpan (lees: ons huis) gedropt. De lunch komt ons langzaam onze neus uit. Ten eerste zijn de zussen van onze "moeder" altijd aan t koken.. Het lijken wel een soort assepoesters want ze zeggen niks, knikken vriendelijk (kijken btw alsof we aliens zijn) en maken ons eten klaar, daarna gaan ze in de woonkamer zitten wachten tot we klaar zijn met eten en dan gaan ze weer afwassen en voor de baby's zorgen, 2 van de 3 keer is onze eigen "moeder" niet thuis (onze eigen moeder waarvan we er gister achterkwamen dat ze jonger was dan ik). Een kleine glimps van ons eten; rijst (meestal woestijndroog) gepaard met iets van aardappel (puree, aardappels iets dergelijks), deze combinatie vinden wij al uiterst fascinerend, dan iets van groente (meestal gewoon twee plakken tomaat, niet te gezond aub), en dan nog vlees (meestal vieze kip en dat zeg k niet omdat k het vies vind maar omdat het gewoon hompen kip zijn, en anders een soort van vlees waarbij we steeds maar hopen dat het niet van de markt komt) en als laatste altijd iets gefrituurd (meestal platanos, een soort banaan). Als we een dag geluk hebben is het pasta, maar deze donderdag kregen we pasta (we vermoeden uit blik) met tomatenketchup (uit 1990 denken we), en hompen kip.. We hebben het voor het eerst voor de helft laten staan en gezegd dat we veel te veel hadden ontbeten, niet zo netjes maar beter dan kotsen dachten we..
De middagactiviteit was het bezoeken van een school! Hea hier kwamen we voor!! Het was ontzettend leuk, je kan je niet voorstellen hoe dat systeem in elkaar zit.. De jongste kinderen hebben smorgens les, ze hebben nl maar vier lokalen.. De oudere kinderen smiddags, wij kwamen smiddags en mochten bij elke klas even naar binnen zodat de kinderen vragen konden stellen, het was een soort van kachel in die lokalen maar alle kinderen waren netjes in uniform en stonden op als we binnenkwamen.. Je merkte dat de structuur erin kwam naarmate de kinderen ouder werden.. De jongste kinderen wilden voornamelijk veel woorden in t Engels leren, van "god" tot "voetbal" tot "liefde", ze wilden onze favo kleuren horen en onze namen.. Dat ging ons aardig af! De iets oudere kinderen vroegen al naar onze favoriete dieren en heel grappig ong als eerste of we vriendjes hadden, we merkten hier al op straat dat flirten er hier met de paplepel wordt ingegoten, er zijn op straat jongens van rond de tien, die rustig naar ons fluiten.. De laatste groep was het meest uitdagend maar de kinderen waren zeer beleefd en begrepen ook veel van ons gebrekkig Spaans. De kinderen op school mogen blij zijn als er die dag water is, en schriften hebben ze vaak niet, des te moeilijker voor de docenten om te werken.. Ze zijn afhankelijk of de regering zin heeft om geld uit te geven, dan krijgen ze mssn nieuwe schriften.

Vrijdag, de laatste dag van de weer alweer! Gelukkig ging het snel! Het Spaans gaat toch al beter dan ik had durven hopen en langzaam ontstaan er zinnen, nog meer dan de helft van de opbouw daarvan is verschrikkelijk maargoed, ze begrijpt me!
Dit keer hadden we een avond activiteit, we gingen met een grote groep naar Massaya (ong 30 min rijden) waar het feest van de doden werd gevierd. Eerst leek het niet heel groot maar hoe dichter het uur bij de optocht kwam hoe drukker het werd, overal waren mensen en kinderen met maskers, helemaal in een pak of geschminkt.. Prachtige kostuums en echt heel erg eng! Ook bijzonder was de hoeveelheid gebruik van vuur, met name door kinderen viel ons op.. Jonge kinderen met kaarsjes en deo of iets dergelijks om flinke vlammen te maken.. We vreesden allen voor ons haar.. En daar komt nog het vuurwerk bij wat gewoon op je voeten werd gegooid, Gelukkig zijn we allemaal heel gebleven, het was ontzettend leuk omdat we door onze Spaanse docenten echt konden mengen met de burgers.. Daarna zijn we nog gaan dansen en uiteindelijk dood en dan wel figuurlijk op bed belandt!

Dit was m'n tweede deel, hoop dat t leuk is om te lezen!
Ik ga snel schrijven over m'n tweede spannende week!!

Xxx

1. Tineke.grootmeijer:
    29 oktober 2014
    heel leuk en spannend verslag. Je begint er aardig in te komen.Wel een druk dag programma als je denkt aan wat jullie sávonds allemaal te wachten staat. Goed je best doen met Spaanse les, altijd handig voor later. Het is misschien toch moeilijker dan je dacht? Hier gaat alles goed, Opa en ik gaan a.s. zondag bij A en R eten, lekker smikkelen en geen kip van de markt!!!!! dag schat volhouden!!!!!!
  2. Jolanda vriens:
    30 oktober 2014
    Super leuk verhaal Nanouk smaakt naar meer..en als ik goed begrijp eet jij de volgende x gewoon kipsate mee?;)
  3. Pauline Vriens:
    2 november 2014
    Behoorlikk programma, Spaans zal ook qua grammatica steeds lastiger worden..maarre voordeel, je spreekt het elke dag. Kjjk uit naar deel III. Xx Pauline
  4. Ankie:
    18 januari 2015
    Jeetje je maakt wat mee daar ik moet steeds lachen om die verhalen van eten en die ,erkt wt zo stinks maar dat heb je ion Indonesie ook wel zulke markten vooral de vismarkt is niet te houden die geur en ook heel warm maar je maakt gelukkig ook leuke dingen mee ben benieuwd naar de volgende verhalen Mandy